Van regenwoud naar savanne - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke - WaarBenJij.nu Van regenwoud naar savanne - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke - WaarBenJij.nu

Van regenwoud naar savanne

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 September 2009 | Oeganda, Kampala

Na de avonturen in het regenwoud vertrokken we op vrijdag 18/9 richting NP Queen Elizabeth. We zouden hier eerst het noorden bezoeken en op de laatste dag ook het zuiden, daar waar de vijgenboom klimmende leeuwen voorkomen!

Tijdens deze rit zijn we de evenaar gepasseerd van noord naar zuid (later tijdens de reis zal ik ook van zuid naar noord over de evenaar gaan).

Rond de lunch kwamen we bij onze campsite aan en dat was een schitterende lokatie. De lodges hadden uitzicht op het meer (met heel veel hippo's zou later blijken), echt heel mooi!

Aan het einde van de dag zijn we een avond game drive gaan doen. Op zoek naar beesten die we nog niet gezien hadden ;). In tegenstelling tot Kibale Forest waar we hiervoor zaten, waren we intussen weer op de savanne beland, dus heel droog (m.u.v. een enkele bui ;-)).

Na een tijdje rondrijden en weer de nodige wrattenzwijnen, herten etc gezien te hebben, zagen we iets anders in het gras bewegen, op behoorlijke afstand! Het was een vrouwtjesleeuw... jammer genoeg ging ze verder de savanne op en verstopte ze zich achter de bosjes, maar wij waren niet voor 1 gat te vangen en zijn rond gereden om te kijken of we haar van de andere kant konden zien. En ja, na flink wat turen door de verrekijker zagen we vanaf de andere kant meerdere leeuwen in het gras liggen en af en toe opstaan en dan weer gaan liggen. Super!

De volgende ochtend werd ik rond half 5 gewekt door de hippo's die tegen mijn lodge aan stonden te schudden en te duwen... Het huisje trilde helemaal.... en ik moest meteen aan het verhaal van Mier & San denken, maar gelukkig is een huisje beter bestand tegen een hippo dan een tent! Vervolgens ging de hippo verder met eten en vervolgde zijn weg... Maar dat is dus wat er elke avond gebeurde, je hoorde ze gewoon herkauwen vanuit je bed, en je werd 's avonds ook door iemand van de "beveiliging" naar je huisje gebracht, omdat ze er al lopen als het donker is! Na deze vroege wake-up call niet veel meer geslapen en er maar uitgegaan, want we zouden sowieso een vroege game drive gaan doen. Het duurde erg lang voor we dieren zagen, het leek wel of ze allemaal nog sliepen of er vandoor waren gegaan! Maar we zagen wel weer de leeuwen van de avond er voor (ook weer op afstand), en we hebben een mountain lizard gezien, heel mooi beest, en vlak daarna wilde een kudde olifanten oversteken, en daar zat een heel klein olifantje bij. Volgens de gids max 2 weken oud. Zo schattig! Hij kreeg ook een duwtje om de kant op te komen ;). Weer een succesvolle gamedrive dus!

's Middags hadden we een boottocht op het Kazinga kanaal, en nu natuurlijk weer heel veel hippo's gezien en veel vogels (heb nog nooit zo veel vogels op de foto gezet ;-)).

Na een rustigere nacht zonder hippo gestommel, vertrokken we zondagochtend vroeg richting het zuiden van NP Queen Elizabeth. Op zoek naar de bomenklimmende leeuwen! Onderweg kwamen we mensen tegen die er al een aantal gespot hadden, dus we hadden goede hoop. We moesten eerst de trailer op de campsite afzetten, en daarna vertrokken we met een gids van het NP op zoek naar de leeuwen! Het duurde niet lang voor we ze gevonden hadden :-). In 1 boom lag er 1 heerlijk te pitten, en in een andere boom lagen er zelfs 3! Heel gaaf!! Op zoek naar andere beesten, zagen we op een gegeven moment dat alle hertachtigen allemaal 1 kant op keken... wat was daar te zien? Jawel, een mannetjesleeuw!! Heel dichtbij! Maar hij had geen honger dus de herten hoefden nog niet te vrezen ;-). Wederom een succesvolle gamedrive!


:SMS update:: 26 september 2009 :
Yes I did it! Ben wel kapot maar heb de gorilla track overleefd (dankzij mijn gamma tuinhandschoenen ;) Mier nog bedankt voor tip :)) hebben de gorilla's gezien :) en we hebben t gelukkig droog gehouden! Meer in mijn volgende verslag, waarschynlyk pas als ik thuis ben!

:SMS update:: 27 september 2009 :
En vandaag spierpijn...

  • 25 September 2009 - 07:48

    Chantal:

    Wow - gaaf zeg van die leeuwen in de bomen! Hoop dat je er mooie foto's van hebt kunnen maken! Dit klinkt weer als een super vakantie! :)

    En wel spannend hoor die hippo's! Maar het zal mij ook wel geruster stellen als je in een lodge zit of in een tent! ;)

    Veel plezier nog bij de Gorilla's! Of Justin? ;-)

  • 25 September 2009 - 11:11

    San:

    lekker relaxt zo'n hippo tegen je lodge ;-)) het klinkt geweldig en mier en ik hebben die bomen klimmende leeuwen niet gezien dus je mag er extra blij mee zijn :-) Nu naar de gorilla's toch? geniet ervan want het aftellen is alweer begonnen...

  • 25 September 2009 - 13:22

    Carla:

    Wat spannend allemaal Marieke, ik ben met je mee geweest op gamedrive!!! Heel erg bijzonder. Moest wel erg lachen om je "mannetjesleeuw" en "vrouwtjesleeuw" hahaha! Leeuw en leeuwin is ook goed hoor!Ik word door leeuwengebrul en hyenagehuil gewekt, en jij door een hippo!!!

    Geniet nog maar lekker van je avonturen daar!

  • 26 September 2009 - 17:04

    Carla:

    Wat SUPER dat je de berggorilla's hebt gezien! Dat lijkt me echt een geweldige belevenis! Ik kan niet wachten om de foto's te bewonderen. Je hebt nu nog 2 a 3 dagen dus GENIET ERVAN!!!

  • 26 September 2009 - 20:08

    Mier:

    Ik ken dat grazende/knorrende geluid van de hippo, stond destijds eentje naast mijn tentje te grazen en ik zag het doek bewegen, wees dus maar blij met je hut! ;-) Die riviertocht is gaaf he?! Heb ik ook zoveel vogels gefotografeerd, ben erg benieuwd, want mis wel foto's op je weblog hoor, ik kijk nou eenmaal liever plaatjes dan dat ik lees... hihi Je boomklimmende leeuw en de gorilla's maken je reis helemaal compleet, super hoor!!!

  • 27 September 2009 - 19:57

    Mier:

    Tja... je moet er wat voor over hebben, dus geniet ook maar van de spierpijn!! ;-) Ik heb ook spierpijn... van het laminaat leggen, zou het liever van de gorilla's hebben!!

  • 28 September 2009 - 06:05

    San:

    begrijpelijk ;-) ik was paar dagen gesloopt daarna MAAAAR je hebt ze gezien!!! We horen alle verhalen wel als je terug bent en ook de foto's..ik ben erg benieuwd!

  • 28 September 2009 - 13:29

    De Reiziger Zelf ;):

    @ Carla, tja dat is de invloed v h Engels ;) male en female lion of misschien is dat ook niet eens goed! @ San, oh gelukkig dacht al dat ik de enige was ;) @ iedereen, de foto's komen thuis, was al blij dat ik uiteindelijk in ieder geval nog paar verhaaltjes heb kunnen schrijven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Marieke

Actief sinds 12 Aug. 2006
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 18755

Voorgaande reizen:

11 September 2009 - 29 September 2009

Oeganda - Berg gorilla's en chimpansees

01 September 2006 - 30 September 2006

Zuidelijk Afrika 2006

Landen bezocht: