Waar zijn de chimps gebleven?? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke - WaarBenJij.nu Waar zijn de chimps gebleven?? - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Marieke - WaarBenJij.nu

Waar zijn de chimps gebleven??

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

17 September 2009 | Oeganda, Kampala

Zo horen jullie 2 weken niets van mij, en zo opeens 2 dagen achter elkaar ;-). We zijn al in Kisoro aan gekomen, en ik ga nu eens een nieuwe poging wagen om mijn weblog te updaten. De pc's zijn in ieder geval sneller en het toetsenbord doet ook gewoon normaal ;-).

Na NP Murchison Falls, wat echt een goed begin van Oeganda was, en echt weer genieten met al die beesten, gingen we nu op weg naar Kibale Forest waar we een nieuwe poging zouden gaan doen om chimpansees te tracken! Maar omdat de route van Murchison Falls naar Kibale te lang zou zijn voor 1 dag, en de weg niet zo goed ;-), zouden we een tussenstop maken in Hoima.

Na de laatste boottocht op de Nijl (waar we overigens ook de zeer zeldzame schoenbekooievaar gezien hebben), hadden we nog lunch op de campsite van Murchison Falls, maar daarna gingen we dan richting Hoima. Toen we daar aankwamen brak het noodweer uit. Echt typisch NL weer, met heftige regenbuien en onweer! Maar goed, het zou alleen maar voor een nachtje slapen zijn....

De volgende ochtend gingen we om 8 uur op pad, helemaal klaar voor een lange rit! Onderweg paar keer gestopt voor snacks, foto's... Hele mooie uitzichten, over o.a. theeplantages. Intussen was het weer begonnen met regenen :-(. Maar, vlak voor we bij de campsite waren, stak er een moeder chimp met baby chimp op de rug de weg over :-). Yes, we hebben ze gezien ;-). Weliswaar geen foto, maar toch ;-). Op de campsite sliepen we in tenten op palen, met zelfs een douche bij de tent. Die moest je wel bestellen, en dan had je kwartiertje later een warme douche :-).

De dag erna zou een "zware" wandeldag worden, eerst 's ochtends een moeraswandeling, en 's middags de chimpansee tracking. De moeraswandeling was echt heel erg leuk. Van de 8 apensoorten die daar voorkomen, hebben we er 7 gezien! Of ik alle namen nog weet... ;-). De chimpansee tracking was een avontuur op zich. We gingen bijna rennend door het bos heen, maar daar zijn geen paadjes, dus alle takken op zij slaand, een weggebaand naar waar de chimpansees zouden zijn! Onze gids had er duidelijk zin in ;-). Al na half uur hadden we er dus 1 gevonden, helaas zat ie wel hoog in de boom boven ons, en ging hij ongestoord verder met zijn lunch. Maar wel heel gaaf, om hem toch van zo dichtbij gezien te hebben.... In de buurt hoorden we meer chimpansees, maar we konden ze niet lokaliseren en intussen was het opgehouden met miezeren... Hup de poncho's aan! De gids wilde wachten tot het zou stoppen met regenen om daarna nog verder te zoeken, maar het ging alleen maar harder regenen (en onweren....). Dus na een uur of zo, toch maar aan de terugweg begonnen.... Ik geloof dat alleen mijn bovenlichaam bij terugkomst nog droog was; mijn bergschoenen zijn in ieder geval niet waterdicht ;-).

Terug op de campsite bleek dat er daar slechts wat druppels gevallen waren en dat de regen dus duidelijk precies boven het regenwoud gevallen was waar wij liepen... Maar het was het waard!

• 23 September 2009 - 09:36

Mier:

Hoe dan ook, je hebt de chimps gezien! En tja, daarom heet het waarschijnlijk ook REGENwoud, San en ik weten er alles van!!! ;-)

• 23 September 2009 - 09:55

San:

Tja..oeganda is niet voor niks zo groen :-) maar op de regen na klinkt het echt super marieke!!

• 23 September 2009 - 14:55

Rob En Martine:

Wat geweldig dat je de chimps hebt gezien :) Echt onwijs leuk verhaal weer ook (zien je bijna door het regewoud draven zo vertel je het :) ) Hmm en bij thuiskomst de garantie op je bergschoenen checken ? :) Heel veel plezier nog !

• 24 September 2009 - 06:35

Marieke :

Jaja ik weet wat een regenwoud is ;-) maar als je elke middag regen hebt, hoop je dat t ook nog een keer droog is ;).

@Martine, de bergschoenen zijn al 8 jr oud, geen garantie denk ik meer ;-)